Friday, September 3, 2010

Kenapa Seorang Firdaus Akan Futurr???

Futur??? Ape tu??? Futur adalah lemah setelah kuat. Maksudnya, apabila seseorang itu pernah bersemangat dan kuat dalam melaksanakan sesuatu, dan kemudian lemah, atau tidak bersemangat atau meninggalkan apa yang diperjuangkan atau kadang-kadang dipanggil juga sebagai tercicir. So kenapa seorang Firdaus akan futur???

Aku tak tahu apa nak cakap. Tapi Aku lihat ciri-ciri futur itu ada pada seorang Firdaus... Puncanya mudah, hanya kerana rasa disisihkan. Ditinggalkan bersendirian bilamana seorang firdaus memerlukan...

Seringkali aku luahkan, kita hanya melaksanakan 1 daripada 3 rukun usrah. Hanya bertaaruf tanpa sempat bertafahum apatah lagi nak bertakaful...

Bila mana rukun-rukun ini tidak dilaksanakan mana mungkin ukhwah dalam berjamaah itu akan berkekalan lama....

Buat teman-teman, kita seringkali menyalahkan ahli bilamana dia menghilangkan diri tapi kita tak pernah nampak mungkin kita yang menjadi penyebab kenapa seseorang itu menghilangkan diri. Ya kita terlalu ghairah mencari mad'u sehingga mengabaikan teman-teman yang bersama kita. Mungkin ini yang dirasai oleh kebanyakan ahli... Kita sibuk dengan tamrin, nak kejar masa tapi dalam masa yang sama kita mengabaikan apa yang ada. Kita cuba kejar apa yang belum pasti, tapi kita hampir keciciran apa yang dalam kendongan. Bila mad'u ada masalah kita hanya dengar dan tinggalkan. Bagaimana mereka ingin bersama kita...

Pernah seorang Firdaus bercerita masalahnya pada pimpinan, bukan sekali tapi banyak kali, berterus terang minta bantuan, sudah lama, tapi apa yang pimpinan lakukan??? alasan yang mudah, nak buat Tamrin Asas sehingga hilang semangat seorang Firdaus untuk bersama jemaah... Ahh bukan mudah nak membina kepercayaan seseorang tapi nak meruntuhkannya mudah sahaja, hanya dengan satu ayat.

Aku menulis kerana aku sendiri mengalaminya. Aku rindukan Sahabat-sahabat di Kukum tapi hanya aku yang terhegeh-hegeh. dorang yang 'menjerumuskan' aku dalam jemaah ini hilang entah kemana. tiada lagi tanya khabar atau berita.

Kali ini aku tak mahu seorang firdaus futur kerana kelalaian dan kesalahan daripada kita sendiri. Mohon mas'ul dan pimpinan ambil tindakan yang sepatutnya...

No comments:

Post a Comment