Saturday, January 7, 2012

Buah Paling Jujur

Buah manggis adalah buah yang paling jujur di dunia ini dan tidak pernah menipu. Cuba anda perhatikan semasa anda ingin membuka buah manggis tersebut, lihat pada bontot belakang buah manggis tersebut dan kira ada berapa bentuk bunga tersebut, kalau 5, 6 ataupun tujuh dan cuba kira apabila anda buka buah manggis tersebut, pasti isinya juga akan sama dengan bilangan bentuk bunga di belakang buah manggis tersebut.

Itulah mengapa dikatakan buah manggis adalah buah yang paling jujur di atas dunia ini kerana tidak pernah menipu manusia tentang isi didalamnya. Begitulah kita dalam kehidupan. Kalau nak berlaku jujur, lahirkan terlebih dahulu kejujuran itu supaya di dalam hati kita pun akan jujur. Jangan hanya nampak jujur secara luarannya tetapi di dalamnya tiada apa-apa.

Itulah hakikatnya, sebiji buah manggis yang begitu jujur dan tidak pernah menipu tentang isi didalamnya. Walapun luarannya nampak berkedut, nampak calar-calar pada bahagian badannya tetapi isi dalamnya sangat putih dan bersih. Kalaulah hati manusia seperti buah manggis, pasti hidup manusia akan aman dan tenteram. Walaupun luaran nampak cacat, tak sempurna tetapi di dalamnya suci murni dan bersih. Begitulah perumpamaan yang boleh diambil dari sebiji buah manggis. Kalaulah kita semua dapat menjadi seperti buah manggis pasti semuanya berjalan dengan lancar kan.

(Cilok dari blog Tarmizi)

1 comment: