Thursday, May 10, 2012

Ledakan Facebook Antara Pahala & Dosa: Mengupas Kekeliruan FB

Zaman ini, Facebook digunakan di mana sahaja, di rumah, di pejabat, perniagaan kecil, besar, NGO malah kerjaan sebuah negara juga menggunakan facebook. Daripada presiden sebuah negara, perdana menteri, artis sehingga pelajar sekolah sudah mahir menggunakan facebook.


Cuma golongan yang masih kurang menggunakan facebook adalah golongan agamawan. Antara Hujah yang diberikan: 
- Facebook adalah agen yahudi yang cuba menyesatkan umat Islam 
- Facebook ejen CIA 
- Facebook melalaikan 
- Facebook Mendedahkan diri kepada zina 
- Facebook mendedahkan aib diri sendiri 
- Dan banyak lagi 


Benarkah Dakwaan Begitu? Benarkah Facebook begitu jahat sehingga haram digunakan oleh umat Islam?? Tokoh terkenal, Dr Zaharuddin Abd Rahman menjawab persoalan ini dengan penuh hikmah dan rasional.

Haha aku ambik ayat ni di belakang buku yang baru aku beli ni.. buku yang sangat menarik mengupas isu temporari yang seringkali dibangkitkan oleh orang yang ragu2 berkenaan FB ni.. Dah 2 3 orang yang aku jumpa cuba untuk mempersoalkan hukum penggunaan FB bagi orang Islam. Yang terbaru dibangkitkan oleh adik junior poli pada perjumpaan yang lepas... So bila ternampak buku ni tadi hati terus tertarik untuk menelitinya.. Nak tulis satu2 tak larat so buat adik2 sila dapatkan buku ini.. InsyaAllah sedikit sebanyak kekeliruan akan terjawab..

1 comment:

  1. assalammualaikum..syukran atas info..rse nak thu sgt isi kandungan buku 2.ana stju sperti pndapat org ramai bhwa pggunaan fb trpulang kpd individu i2 sndiri..ye btul fb ade 2 cabang sma ade kebaikan@melalaikan..dgn fb pon blh jd ketagih kan..hehe..pd ana if dgn pggunaan fb blh mnjadi pghubung yg baik bg gerakerja, tafaddhal para2 daie mggunakannya..huhu..agk2 leh x bg pjm? hehe gurau je..

    ReplyDelete