Sunday, March 15, 2009

PENGALAMAN BANJIR DI TROLAK

“Assalamualaikum, Firdaus free ke sekarang? Saya nak mintak tolong la. Kat Trolak Pekan banjir la, nak mintak tolong Unit Amal turun bantu mangsa banjir.”

Time dapat panggilan tu aku tengah meting JPP. Kelam kabut jadinya. Dahla malam tu aku ada usrah, nak meting lagi. Kereta pulak takde. Adoi la.

Tapi Alhamdulillah kami sampai jugak dalam pukul 9.15 malam. Dengan semangatnya aku tukar kasut dan berlari meredah banjir yang dalamnye takat betis. Air agak laju tapi masih boleh lalu dengan senang. Yang malangnye bila sampai ke tempat unit amal berkumpul, semua dah pakat nak balik.

Argghh kecewa tention dll. Dah la kasut dan suar dah basah tapi tak sempat buat apa-apa.

" Ala releks la, kita pi makan sat. Nanti kita pi tengok kat seberang sana tu. Ayaq dalam lagi tu."

Huh belum apa-apa dah makan dulu. Dah la tadi Cik Usop kasi RM50 buat belanja. Ni Ustaz Tarmizi lak belanja. Emm tu istimewanya kerja dengan jemaah. Makan sme sponsor.

Lepas makan kami kembali ke lokasi banjir. Emm dah surut. Rumah pertama yang kami bersihkan hanya separas pinggang. Emm habis semua barangan seperti TV, radio dan pekakasan elektrik. Pakaian dah jadi macam kain buruk. Sme dah tak boleh diselamatkan. dah settle rumah pertama kami ke rumah kedua. ingatkan itu la yang paling teruk, rupa-rupanya rumah ke5 dan ke 6 lebih teruk.

Ketinggian banjir melepasi kepala aku. Maybe hampir 1.8meter kedalamannya. Rumah wanita india tua tu dah habis smenye. Tuhan-tuhan dorang sme dah lemas tumbang dan ditutupi selut. Ya allah itulah banjir yang paling eruk yang aku pernah harungi.

Malam tu kami kerja sampai pagi hampir pukul 3 pagi. Time kitorang balik tu unit amal yang lain masih lagi beramal. Mudah-muahan Allah tambahkan lagi kekuatan keatas kalian.

P/s Aku nak taruk gambar tapi sme gambar kat Ustaz Mad. Dah dapat aku masukkan kemudian.

No comments:

Post a Comment