Tuesday, March 24, 2009

TESTING MASAK BIHUN SARAWAK

Haha malam tadi aku cuba try test masak bihun sarawak resipi pemberian maksu aku. hehe dan hasilnya agak memberansangkan. Dengan modal hanya RM 20 ringgit aku berjaya menjamu hampir 40orang adik-adik yang komited dengan JPPI. memang tu hasrat aku. Tapi yang lagi best tu komen yang diterima sangat baik dan ia membuatkan aku lagi semangat nak masak tuk adik-adik aku tu. Dorang Siap tambah lagi tu hehe.

Kat sini aku taruk cara masak BIHUN SARAWAK secara ringkas.
1- Tumis bawang kecik, bawang putih, cili padi ijau (banyak sket), dan ikan bilis yang telah diblender.
2- Masukkan 3batang serai yang dititik dan sedikit asam keping.
3- Setelah naik minyak masukkan bawang besar yang telah dicincang kecil (kalau malas blender je)kedalam tumisan tadi. Pastu masukkan daging yang juga dicincang kecil. (tapi aku blender jugak daging tu
Peringatan: Masakan ini memerlukan bawang besar yang banyak. Semalam je dekat sekilo la jugak aku masukkan bawang.
4. tunggu sampai masak. Masukkan sedikit gula, garam dan sedikit aji jika mau. Leh jugak taruk halia sket.Nak pedas lagi taruk lada hitam sket.
5. Rebus bihun sampai lembik dan tos kan.

Cara hidang:
Ambik bihun n taruk je kuah/sambal/sos yang kita buat tu kat atas dia. Peringatan masakan ini agak pedas. So taruk kuah tu sket je. Pastu gaul n makan.

No comments:

Post a Comment