Sunday, May 3, 2009

KASIH : Siapa yang lebih Aula Untuk Ditarbiyyah

Alhamdulillah, KASIH berjalan seperti yang dirancang walaupun menghadapi beberapa kepayahan. Aku sempat bersama Kasih sehari dan terpaksa balik untuk menyiapkan Final Projek yang tertangguh.

Hari pertama, peserta sudah dibelasah cukup-cukup. Teringat Aku ketika aku kena semasa Tamrin Pengukuhan dulu. Sampai semput dibuatnya. Tetapi Alhamdulullah prestasi adik-adik tu sangat memberansangkan. Tidur pukul 2.30 pagi tetapi dapat bangun pukul 4.30 pagi walaupun mereka hanya diminta bangun pukul 4.45 pagi. Tahniah kepada semua.

Namun begitu apa yang menyedihkan aku semua AJK bangun hanya ketika hampir subuh. Lewat hampir 1jam daripada apa yang sepatutnya. Alangkah malunya aku nak berdepan dengan adik-adik ni bukan aku tak kejut tapi itulah hakikatnya. Pada malam hari beria-ia marah adik-adik akhirnya orang yang marah melakukan apa yang dimarahinya. Mereka menyuruh adik-adik menyusun kasut tetapi kasut AJK bersepah begitu sahaja. Mereka memberikan amanah kepada adik-adik tetapi amanah yang diberikan adik-adik dibiarkan begitu sahaja. Kalau biskut hilang mereka boleh ganti dengan sebungkus biskut. Tetapi kalau sejumlah henset yang bernilai lebih RM9000 (30peserta x Purata RM300) hilang ajk nak gantikan dengan apa??? Tidakkah mereka pernah membaca surah ass-Saff ayat dua dan tiga. “Wahai orang yang beriman mengapa kamu bercakap apa yang kamu tidak lakukan. Sesungguhnya murka Allah terhadap orang yang bercakap tapi tidak melakukannya.”

Berbalik kepada persoalan pokok. Siapakah yang lebih Aula untuk ditarbiyyah?? Ya mungkin betul mad’u kita adalah adik-adik tu tapi sepatutnya Ajk/pemimpinlah yang patut ditarbiyyah lebih daripada adik-adik tersebut. Bagaimana hendak mendapatkan rod yang lurus jika acuannya bengkang bengkok???

Ana mengharapkan agar pada adik-adik semua (ajk dan peserta) marilah sama-sama kita bermuhasabah. Bukan lah ana katakan ana adalah orang yang baik. tidak sama sekali malah mungkin analah yang lebih teruk dari kalian tetapi sebagai sesi muhasabah marilah kita sama-sama meletakkan diri kita ditempat yang sebetulnya. Kita boleh mencari pelbagai alasan untuk mempertahan diri sendiri tetapi adakah wajar sebagai seorang pemimpim berbuat demikian??? Adakah patut kita yang tidak mampu ini terus memaksa orang lain untuk membuat suatu perkara yang sepatutnya ia dibuat oleh kita juga??? Ana malas nak memanjangkan tulisan ini. Tetapi andai kata ada yang membacanya sama-samalah kita memikirkannya.



No comments:

Post a Comment