Thursday, May 28, 2009

Minimum 10 Subjek - Baik Ke???

SPM: Maksimum 10 subjek SPM mulai tahun depan. makna nya pasni takde lagi la kita dapat dengar genius-genius yang akan mengharumkan nama keluarga dan negara.

Apa punya bodo menteri pelajaran sekarang ni. nama je timbalan perdana menteri tapi pemikiran macam orang kampung. Orang kampung pun pandai lagi nak bezakan mana baik mana buruk.

Antara alasan yang diberi: nak rapatkan jurang antara bandar dan luar bandar. ello bila kita check balik antara bandar dan luar bandar anak-anak sape yang lagi pandai. siti fatimah tu anak sape??? Nik maziah tu anak sape?? hai betul ke ni pak menteri yang bertanggung jawab tentang pelajaran??? Yang kat bandar pun ramai anak orang kampung.

Lagi alasan dia nak guru-guru tumpu tuk pelajaran utama. Maknanya lagi sket subjek lagi boleh diberi tumpuan la yek??? bila dah kurang subjek guru-guru tuk subjek tu akan jadi makin ramai tapi peluang dah di isi oleh guru-guru lain yang lagi berpengalaman .So ramai la pulak guru-guru yang akan menganggur. Nak ngajar tuition pun susah sebab student tak ambik subjek tambahan.

Bila maksimum 10 subjek sme tu hanya akan diisi dengan subjek-subjek utama (dunia) macam math, sains dan bahasa. tetapi subjek-subjek agama terpaksa dikesampingkan kerana kouta dah penuh. Pandainya pak menteri ni nak bunuh budak-budak agama.

Dan yang pasti dorang cuba untuk mempertahankan PPSMI. Tu la dia kerajaan yang memerintah sekarang.

No comments:

Post a Comment