Sunday, May 3, 2009

Anak-anak Syurga

“Azlida mengandung kembar tiga.”
Wah wah wah kalau macam ni kalah la Cik Rizan. Abang Nasir pun dah hampir tercabar. Dan yang pasti aku memang jeles sejeles-jeles nye. Tapi nak wat camne aku ni tak kawin lagi. Tengok la karang bila aku dah kawin. Hahaha.

Tapi subuh tadi (catatan ni aku buat pada 25 April cuma aku publishkan lambat) aku dapat panggilan daripada Abang Nasir menyatakan Kak Azlida dah selamat bersalin dalam pukul 12 – 3 pagi tetapi Allah lebih menyayangi mereka. Ketiga-tiga baby tu meninggal. Ya Allah ibu mana yang tak sedih dengan sme tu.

Dari cerita Abang Nasir umur baby-baby tu baru menjangkau 5 bulan didalam kandungan tetapi ketika dilahirkan mereka sempat membuka mata memandang ibu tercinta. Yang mana ketiga-tiganya amat lemah dan tidak mampu diselamatkan walaupun dilahirkan dengan kaedah normal.

Sabarla akak. Ni semua dugaan hidup. Sesungguhnya semua ni pasti ada hikmahnya tersendiri. Mungkin ia dugaan besar tetapi ia juga adalah suatu nikmat pemberian Allah. Alangkah bahagianya kita bila di akhirat kelak anak-anak kecil yang memegang air kausar mencari-cari ibu bapanya yang muslim untuk diberi minum dan mereka itulah anak-anak syurga yang mati ketika masih kecil.

Bila kejadian ni berlaku teringat ana dengan Arwah nenek yang kehilangan 8 orang anak dan kesemuanya mati ketika masih kecil. Beruntung atok dan nenek ana. Malah ana sangat bersyukur kematian nenek ana adalah dalam keadaan yang baik. Dihujung hidupnya dia sering mengaji dan masih belajar mengaji malah ketika kematiannya arwah nenek sedang berada di sejadah samaada hendak sembahyang ataupun selepas sembahyang maghrib. Dan pastinya anak-anak syurga itu sedang menunggu kedatangan bonda mereka.
Gambar ketika kenduri kat Umah Kak Azlida

No comments:

Post a Comment